ITEM/ICGI start nieuw onderzoeksproject over grensoverschrijdende mobiliteit van ondernemingen in de EU

ITEM’s Marcus Meyer en Thomas Biermeyer hebben recent een tender van het Europees Vakbondsinstituut gewonnen voor een onderzoeksproject van drie jaar over grensoverschrijdende mobiliteit van ondernemingen in de EU en EER-landen.

ITEM’s Marcus Meyer en Thomas Biermeyer hebben recent een tender van het Europees Vakbondsinstituut (ETUI) gewonnen. De tender is voor een onderzoeksproject van drie jaar over grensoverschrijdende mobiliteit van ondernemingen in de EU en EER-landen (Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein).

Grensoverschrijdende mobiliteit van ondernemingen is al meerdere decennia op de agenda van de Europese Commissie. Een doorbrak was de Verordening betreffende het statuut van de Europese vennootschap ("SE-verordening") en de Richtlijn omtrent grensoverschrijdende fusies van ondernemingen. Ook de rechtspraak van het Europees Hof van Justitie heeft aan een versnelde integratie van ondernemingsmobiliteit een bijdrage geleverd.

Een centrale vraag in het licht van deze ontwikkelingen in de laatste tien jaar - voor zowel nieuwe wetgeving als ook de bescherming van stakeholders zoals aandeelhouders, crediteuren en werknemers – is in hoeverre daadwerkelijk ondernemingsmobiliteit plaatsvindt en zo ja, in welke omvang? De vraag is in hoeverre grensoverschrijdende fusies, afsplitsingen of gebruikmaking van Europese ondernemingsvormen (SE/SCE) in de EU/EER-lidstaten plaatsvindt.  Een aantal onderzoeken hebben reeds op dit gebied plaatsgevonden, maar geen onderzoek heeft tot nu toe een volledig beeld over ondernemingsmobiliteit kunnen schetsen.

Samen met een netwerk van landenexperts gaat het onderzoeksteam onder leiding van Thomas Biermeyer en Marcus Meyer grensoverschrijdende transacties onderzoeken. Deze data is cruciaal voor een empirisch onderbouwde besluitvorming en toekomstige wetgeving op nationaal en Europees niveau. De onderzoekers werken voor dit project nauw samen met het ITEM- en ICGI-instituut (Institute for Corporate Law, Governance and Innovation Policies). Professors Mieke Olaerts, Stephan Rammeloo (beide ICGI) en Ferdinand Grapperhaus fungeren als senior-adviseurs voor dit project.