UM Campus Brussel groeit en verhuist

De UM campus in Brussel groeit gestaag. De groei is zodanig dat op maandag 23 april een groter pand in gebruik is genomen. De nieuwe locatie is een stijlvol Art Nouveau-gebouw aan het Montgomeryplein in het oosten van de Belgische hoofdstad.

Het eerste pand, aan de Legerlaan, werd in 2010 betrokken. De campus vormde al snel een netwerk en –ontmoetingsplek waar onderzoekers, studenten en alumni bijeenkomsten organiseerden. Zo konden zij hun netwerk uitbreiden en werd ook de Europese positie van de UM verder versterkt. Daarnaast werd er het nodige onderwijs aangeboden, variërend van trainingen van één of meerdere dagen tot parttime PhD’s voor professionals.

Nieuwe activiteiten

Het nieuwe pand werd nodig doordat het aantal bijeenkomsten sterk is toegenomen, zowel kwalitatief als kwantitatief. Daarbij is er behoefte aan meer en betere voorzieningen en ondersteuning. Bijvoorbeeld voor de recent gestarte Data Protection Officer Course en het Student Forum Maastricht. Ook zijn er plannen om de onderwijstak van de UM flink uit te breiden, bijvoorbeeld met parttime masters. Professor Christine Neuhold is aangesteld als academisch directeur om de mogelijkheden te onderzoeken.

Europa

De UM wil steviger inzetten op employability: het voorbereiden van studenten op de arbeidsmarkt door de ontwikkeling van relevante kennis en persoonlijke vaardigheden. Ook hiervoor biedt de vernieuwde campus meer en betere mogelijkheden. Studenten, bedrijven en alumni kunnen elkaar in het internationaal goed bereikbare Brussel ontmoeten.

De UM campus is daarmee een ideale plek om de faculteiten, met name rechten, FASoS en FHML, te faciliteren bij hun workshops, lezingen, seminars en andere bijeenkomsten die gericht zijn op Europa. De Europese wijk ligt om de hoek. Als ambassadefunctie draagt de campus dus bij aan het verstevigen van het internationale netwerk en het vergroten van de naamsbekendheid van de UM bij (toekomstige) beleidsmakers in de EU.