Studenten UM winnen Food Innovation Bachelor's Award

Foodstudenten zijn de voedselproducenten van de toekomst. Als zij gaan zorgen voor gezonde en duurzame etenswaren in de winkelschappen, dan wordt bewust kiezen makkelijker voor consumenten. Daarom daagt het Voedingscentrum elk jaar studenten uit om een gezond en duurzaam product te ontwikkelen.

Eerste prijs voor Frosty Farm

De winnaar van de Food Innovation Bachelor’s Award (FIBA) 2022 was Frosty Farm van Ingeborg Pijnenburg, Sophie van Cooten, Cato Fröhlich en Keren Tamasial, studenten Health Food Innovation Management aan de Universiteit Maastricht. Het gaat om een bevroren snack gemaakt van haveryoghurt, fruit en groente voor kinderen vanaf 4 jaar.

Deze snack werd door alle juryleden enthousiast ontvangen. Dit product is geheel plantaardig, waarmee er goed op duurzaamheid is gelet, aldus de jury. Doordat Frosty Farm gebruikmaakt van restproducten van een sapproducent, wordt voedselverspilling tegengegaan.

Tweede prijs: Totally Nuts

Een plantaardig alternatief voor feta gemaakt van amandelpulp, dat is Totally Nuts. Ontwikkeld door Patrick Joosten, Mara Kynast, Bente van Santvoort, Kelly Baert, ook van de opleiding Health Food Innovation Management. Volgens de jury een mooi product, dat nog veel breder kan worden geplaatst dan alleen als saladetopper. Er wordt gebruikgemaakt van reststromen, namelijk amandelpulp. Eet je dit product in plaats van kaas, dan help je ook het milieu een handje!