Universiteit Maastricht gaat in Rwanda politie trainen in forensisch onderzoek

Universiteit Maastricht heeft een project toegekend gekregen om 20 leden van de nationale politie van Rwanda op te leiden in het verrichten van forensisch onderzoek. Het project wordt gefinancierd door de Nederlandse overheid, als onderdeel van haar inspanning voor ontwikkelingssamenwerking middels het Tailor Made Training (TMT) programma, een onderdeel van het Netherlands Fellowships Programme (NFP) dat beheerd wordt door EP Nuffic.

Met deze training zullen politierechercheurs worden uitgerust met een reeks cruciale concepten, bewezen methoden en praktische vaardigheden, die nodig zijn om een plaats delict effectief te onderzoeken en te beheren, om ooggetuigenverslagen te verkrijgen, om aan de vereisten van forensisch onderzoek te voldoen en voor een goed procesmanagement. Van de politiemannen en -vrouwen die door Universiteit Maastricht getraind zullen worden, wordt verwacht dat ze aan hun collega’s zullen doorgeven wat ze hebben geleerd, door hen tijdens het werk te trainen.

De forensische capaciteit in Rwanda is zeer beperkt. Politierechercheurs hebben een gebrek aan kennis en vaardigheden op de gebieden van forensisch onderzoek en ook het verkrijgen van ooggetuigenverslagen. Het land heeft geen opleidingsinstituut voor forensisch onderzoek.

Het voorstel voor dit project is ontworpen en bij EP Nuffic ingediend door Mundo, het Centre for International Cooperation in Academic Development van Universiteit Maastricht. The Maastricht Forensic Institute (TMFI) en de afdeling Forensische Psychologie van Universiteit Maastricht zullen een belangrijke bijdrage leveren aan dit project.

Extra expertise omtrent het onderzoeken van een plaats delict zal worden geboden door twee consultants, die ervaring hebben met het opleiden van politie in verscheidene landen in Oost-Afrika. Eén van hen had de rang van Detective Superintendent bij de Metropolitan Police Service (Londen, VK).