Developmental Disorders
Volledige vakbeschrijving
Dit blok richt zich op ontwikkelingsstoornissen bij kinderen en jongeren. Ontwikkelingsstoornissen kenmerken zich doordat zij een biologische, in aanleg aanwezige, basis hebben in de ontwikkeling van het kind of de jeugdige. Het doel van dit blok is om studenten kennis te laten nemen van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen. Aan de hand van (complexe) casuïstiek uit de praktijk worden theoretische modellen bestudeerd en toegepast en dienen studenten kennis te nemen van diagnostiek en evidence-based behandelmogelijkheden. Naast de bestudering van ontwikkelingsstoornissen zal aandacht worden besteed aan de normale ontwikkeling van kinderen en jeugdigen. Daarnaast volgen studenten een training gericht op psychodiagnostiek bij kinderen en jeugdigen. In deze training staan uiteenlopende diagnostische vaardigheden met kinderen en jeugdigen centraal.
Doelstellingen van dit vak
Knowledge and understanding
Het doel van dit blok is studenten kennis en inzicht bij te brengen op het gebied van ontwikkelingsstoornissen. Na afloop van het blok dienen studenten kennis te hebben van:
- Epidemiologie, diagnostiek en klinisch beeld van de meest voorkomende ontwikkelingsstoornissen.
- Comorbiditeit en differentiaaldiagnostiek.
- Theorieën over het ontstaan, instandhouding en verergering van ontwikkelingsstoornissen.
- Kennis van de theoretische modellen van diagnostiek en behandeling.
- Behandelingsmogelijkheden (evidence-based) .
- Kennis van de normale ontwikkeling van kinderen en jeugdigen.
Applied knowledge and insight
- Het selecteren en toepassen van de juiste diagnostische instrumenten
- Het toepassen van handelingsgerichte diagnostiek op casusniveau.
- Inzicht in begeleidings- en behandelingsvormen bij kinderen en jeugdigen.
Making judgments
- Het kritisch beoordelen van theorieën en modellen op het gebied van ontwikkelingsstoornissen.
- Het kritisch beoordelen van literatuur en onderzoeksdata.
- Het kritisch beoordelen van de diagnostische cyclus op casusniveau.
Communication Skills
- Invoegen met kinderen en jeugdigen en hun ouders
- Het (mondeling) rapporteren aan kinderen/jeugdigen en hun ouders van het diagnostische proces.
Aanbevolen literatuur
Course and Skills Training • American Psychiatric Association (2000). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (4th edition, text revision). Washington, DC: Author. • American Psychiatric Association (2013). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (5th edition, text revision). Washington, DC: Author. • Carr, A. (2006). The handbook of child and adolescent clinical psychology. A contextual approach. New York: Routledge. • Swaab, H., Bouma A., Hendriksen, J., & König, C. (2011). Klinische kinderneuropsychologie. Amsterdam: Boom. Naast het basisboek zijn diverse artikelen uit tijdschriften van belang die via een e-reader of reference-list worden aangeboden.