Promotie Ulkar Sattarova
Promotor: Prof. Dr. Wim Groot
Co-promotor: Prof. Dr. Paul Gibbs
Trefwoorden: Probleemgestuurd leren, PBL, Hoger onderwijs, Azerbeidzjan
"The implementation and evaluation of Problem-Based Learning in Azerbaijani Higher Education"
Dit proefschrift onderzoekt de evolutie en toepassing van probleemgestuurd leren (PBL) in het hoger onderwijs, met de nadruk op de overgang van medische vakgebieden naar bredere disciplines. Er zijn aanwijzingen dat PBL zelfstandig leren, probleemoplossend vermogen en betrokkenheid bevordert, maar het succes ervan hangt af van de institutionele context, de expertise van de docenten en kwaliteitsborgingsmechanismen. Een pilotstudie in Azerbeidzjan bracht zowel voordelen als obstakels aan het licht, zoals weerstand van docenten, beperkte middelen en ontoereikend carrièregericht onderwijs. Een vergelijkende analyse van PBL versus traditionele benaderingen toont de effectiviteit ervan aan, maar benadrukt ook de noodzaak om PBL af te stemmen op internationale normen, het op te nemen in accreditatiekaders en sterkere banden tussen de academische wereld en het bedrijfsleven te bevorderen. Duurzame hervormingen vereisen professionele ontwikkeling, diverse financieringsbronnen en inclusieve bestuursstructuren om het hoger onderwijs te moderniseren en de inzetbaarheid van afgestudeerden te verbeteren.
Klik hier voor het volledige proefschrift.
Klik hier voor de livestream.
Lees ook
-
Promotie Sofoklis Goulis
"Framing Effect and Hippocampal Dynamics in Economic Decision-Making Insights from human intracranial electroencephalography and ultra-high field 7T fMRI"
14 nov -
Promotie Florian Goldschmeding
"Navigating Currents of Change: The struggles of a water organization with integrated problem-solving in a time of climate change and societal transitions"
18 nov -
Promotie Gitta van den Enden
"Shaping Choices, Shaping Minds: How Choice Architecture, Societal Support and Competitiveness influence Decision-Making and Perceptions"
21 nov