07 feb
UM Star Lecture in Parijs

Het 'hoe en waarom' van Europese integratie (Lezing in het Engels)

In zijn lezing duikt Mathieu Segers in de geschiedenis onder de oppervlakte van de dagelijkse beleidsvorming en institutionele ontwikkeling van de EU. Op dat diepere niveau zien we dat Europese integratie niet het resultaat is van een vooropgezet plan. Het is veeleer de uitkomst van de eindeloze ‘ideeënstrijd’ over wat Europa in de toekomst zou kunnen of moeten worden. Tegen die achtergrond bespreekt Segers de actuele dilemma's van de EU, zoals de brexit, de eurocrisis en de (geo)politieke uitdagingen waarvoor Europa in de 21e eeuw staat. Deze lezing gaat over het ‘hoe en waarom’ van Europese integratie in de huidige veranderende wereld.

Over de spreker

Mathieu Segers

Mathieu Segers is hoogleraar Eigentijdse Europese geschiedenis en Europese integratie aan de Universiteit Maastricht en decaan van University College Maastricht. Hij is als Fulbright-Schuman Fellow verbonden geweest aan het Center for European Studies van Harvard University en als Senior Research Fellow aan het Department for Politics & IR van de University of Oxford. Van 2008 tot 2016 was hij universitair docent/universitair hoofddocent Europese integratie en internationale betrekkingen aan de Universiteit Utrecht.

Zijn onderzoek is gericht op de geschiedenis en voorgeschiedenis van Europese integratie en trans-Atlantische betrekkingen, waarover hij publiceert in internationale wetenschappelijke tijdschriften in verschillende disciplines. Segers richt zich op dit moment op de historische wortels van de moderne EU, met als onderzoeksgebied de Orde van Maastricht (en de toekomst daarvan) en de oorsprong van het Verdrag van Maastricht, met een focus op de EMU, de sociale markteconomie van Europa en de positie van de EU binnen de internationale politiek.

Professor Segers is regelmatig als deskundige te gast in programma's op de Nederlandse televisie en radio, waaronder Nieuwsuur, 1Vandaag, BNR, Het Filosofisch Kwintet en Tegenlicht. Daarnaast is hij columnist voor Het Financieele Dagblad en het weekblad De Groene Amsterdammer, schrijft hij artikelen voor dagbladen als Trouw, De Volkskrant en NRC, en verzorgt hij deskundige inbreng in internationale media als The Washington Post, The Wall Street Journal, EastWest Magazine, The Economist en The Financial Times.

Deze lezing is onderdeel van een lezingenreeks voor alumni: de UM Star Lectures. Gelijktijdig vinden er nog 13 lezingen plaats in 13 steden en 5 landen. Het evenement wordt jaarlijks georganiseerd om de contacten met onze afgestudeerden aan te halen, te inspireren, wetenschappelijke inzichten te delen en ervaringen en herinneringen op te halen. Daarnaast willen we hiermee bijdragen aan een levendige alumni gemeenschap.

Meer events