1 feb 19:30
- 22:30
UM Star Lecture in Keulen

Het zijn alleen woorden, of toch niet? Hoe digitale disruptie marketing verandert

Bedrijven en ondernemingen maken voor hun strategische online marketing communicatie steeds meer gebruik van social media. Daarnaast zie je dat gebruikers zelf massaal social media zoals Facebook, Twitter en Instagram vullen met – ongestructureerde - blogs, tweets, posts, foto’s en video’s. Interessant gegeven daarbij is dat social media gebruikers méér waarde hechten aan berichten van mede-gebruikers dan aan de meer traditionele marketing communicatie. Hoe kun je nu als marketeer deze wildgroei aan data door de gebruikers op de één of andere manier managen/benutten ten gunste van je business? Daar zijn speciale analyses voor nodig en die worden onderzocht door de School of Business and Economics. (Lezing is in het Engels)

Over de spreker

Martin Wetzels

Prof. dr. Martin Wetzels is als hoogleraar Marketing and Supply Chain Research verbonden aan de School of Business and Economics van de Universiteit Maastricht. Zijn voornaamste onderzoeksinteresses zijn dienstenmarketing, marketingonderzoek en analytics, B2B-marketing, marketingkanalen en sociale media, en digitale marketing. Zijn werk was onderwerp van meer dan 90 artikelen in toonaangevende internationale literatuur, zoals MIS Quarterly, Journal of Marketing, Management Science, Journal of Operations Management, Journal of Consumer Research, Accounting, Organizations and Society, Journal of the Academy of Marketing Science, Journal of Retailing, Journal of Service Research, Information & Management, Long Range Planning, Industrial Marketing Management, Journal of Product Innovation Management, Journal of Consumer Psychology, Journal of Management Studies, Journal of Business Research, Psychology and Marketing, Marketing Letters, European Journal of Marketing, en International Journal of Research in Marketing. Zijn bijdrage aan presentaties en verslagen op congressen beslaat meer dan 130 papers. Zijn werk is meer dan 14000 maal geciteerd op Google Scholar, wat resulteert in een h-index van 49 en een g-index van 119. Op basis van een Google Scholar-criterium voor de Top-500 van universiteiten in de VS, Canada, het VK, Nieuw-Zeeland en Australië behoort hij daarmee tot de Top-1% van (gewone) hoogleraren marketing (cf. Soutar et al., 2015). Hij is lid van de redactieraad van tien vooraanstaande internationale tijdschriften en voor een groot deel daarvan treedt hij actief op als recensent. Hij was voorzitter van een aantal internationale conferenties, zoals IPSERA en SERVSIG. Hij heeft meer dan twintig promovendi begeleid op een breed scala van marketingthema's. Zijn huidige onderzoek is met name gericht op digitale marketing, sociale media en nieuwe marketingtechnologieën. Momenteel geeft hij bij de SBE leiding aan het onderzoeksthema 'Data-Driven Decision-Making (D3M)'