Promotie Mélanie Nadège Winanda Monfrance

Promotor: Prof. dr. Carla Haelermans, Prof. dr. Trudie Schils

Trefwoorden: Onderwijs, niet-cognitieve vaardigheden, ongelijkheid, Covid-19
 

"Exploring non-cognitive skills and inequality through the magnifying lens of a pandemic"

Het doel van dit proefschrift is om de verschillende manieren waarop niet-cognitieve vaardigheden van invloed zijn op leerresultaten beter te begrijpen en om meer inzicht te krijgen in de verschillen tussen leerlingen. Specifiek wordt er nagegaan wat de impact van de Covid-19 pandemie is op niet-cognitieve vaardigheden, de relatie tussen niet-cognitieve vaardigheden en leervertraging, en de effectiviteit van zomerscholen als interventie. De verschillende hoofdstukken bieden inzicht in de relatie tussen deze variabelen, waarbij rekening wordt gehouden met verschillen tussen onderwijssectoren, onderwijsniveaus en sociaaleconomische achtergronden. De bevindingen tonen aan dat havo-vwo-leerlingen meer worden beïnvloed in hun niet-cognitieve vaardigheden dan vmbo-leerlingen, terwijl de verschillen tussen sociaaleconomische groepen minder uitgesproken zijn. Bovendien heeft deelname aan zomerscholen een positief effect op de leerresultaten van alle leerlingen, maar dit effect is minder sterk voor leerlingen met een lagere sociaaleconomische achtergrond. Over het algemeen benadrukken de bevindingen de noodzaak van het integreren van niet-cognitieve vaardigheden in de onderwijspraktijk, vooral na ingrijpende gebeurtenissen zoals de pandemie.   

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de livestream.

Lees ook