ITEM/ICGI project Grensoverschrijdende Ondernemingsmobiliteit in de EU

Tweede report over grensoverschrijdende ondernemingsmobiliteit in de EU gepubliceerd

Het tweede report van het ITEM/ICGI-project "Grensoverschrijdende ondernemingsmobiliteit in de EU" is nu gepubliceerd. Het report identificeert een continue grensoverschrijdende ondernemingsactiviteit en biedt een uitgebreid overzicht per land om een vollediger beeld te geven van de grensoverschrijdende bedrijfsmobiliteit in de EU.

Marcus Meyer en Thomas Biermeyer (Universiteit Maastricht, Faculteit der Rechtsgeleerdheid) doen onderzoek naar grensoverschrijdende mobiliteit van ondernemingen in de EU en EER-landen (Noorwegen, Zwitserland en Liechtenstein) in samenwerking met het Institute for Transnational and Euregional cooperation and Mobility / ITEM en Institute for Corporate Law, Governance and Innovation Policies / ICGI. Het onderzoeksproject loopt sinds maart 2017 voor een periode van drie jaar na de succesvolle toekenning van een tender van het Europees Vakbondsinstituut (ETUI) en een Erasmus+ Jean Monnet-beurs van de EU.

Dit tweede report over grensoverschrijdende ondernemingsmobiliteit in de Europese Unie laat zien dat, bijvoorbeeld, een toename van 55% voor grensoverschrijdende fusies in de periode 2013 tot 2018 ten opzichte van de periode 2008 tot 2012 kan worden vastgesteld. Voorts zijn er tot nu toe 324 grensoverschrijdende zetelverplaatsingen geïdentificeerd, ondanks het ontbreken van een wettelijk kader voor grensoverschrijdende zetelverplaatsingen in een aantal lidstaten, bijvoorbeeld Duitsland en Nederland.

In vergelijking met het eerste report is nu een uitgebreide rapportage per EU/EER-lidstaat (country-by-country reporting) toegepast voor een vollediger overzicht voor alle landen.

Het rapport is beschikbaar via SSRN .